We're using cookies. When you click through to the next page, you're accepting that we're setting cookies. Read more here about the purpose.

Close

Undgå att bli straffad – Gör originalinnehåll

Av Bernt Elkjær Pedersen, Senior Marketing Architect

Det har en mätbar effekt att skriva relevant originalinnehåll med hög frekvens. Här kan du se ett case från verkligheten, vilken SEO-effekt det ger att producera eget innehåll och vad straffet är för att sluta producera igen.

Lovtalen om Content Marketing

Du kan hitta många blogginlägg om att gammaldags SEO-tekniker är föråldrade och direkt skadliga idag, och att det starkaste verktyget idag är innehåll. Märk väl, innehåll som är original, (dvs. från din egen hand) och intressant för mottagaren, dvs. inte skrivet för sökmaskiner utan till mottagare.

Vi känner väl till lovtalen, men ibland kan det vara svårt att se det direkta sambandet mellan att sitta en onsdag eftermiddag och skriva ett blogginlägg och ökad omsättning i företaget på grund av ökad söktrafik. Många företag kastar sig ut i innehållsmarknadsföring utan att överhuvudtaget kunna göra upp nyckeltalen i det levebrödet.

Därför är det emellanåt ganska trevligt att kunna se på exempel ur verkligheten.

Exempel på innehållsmarknadsföring i praktiken

Grafen visar ett exempel på en webbsida som under lång tid haft en mycket stabil produktion av eget, originalinnehåll. Målet var att etablera sig som expert och “thought leader” inom ett bestämt fackområde, som webbsidan fokuserade hängivet på. Innehållet var av hög kvalitet, och det gav många, fasta läsare inom branschen, markant stigande söktrafik, och det gav en jämn ökning av SEO Visibility. Det var kort sagt en succé.

SEO-effekten af Content Marketing

Så hände det att man på grund av strategisk prioritering stoppar produktionen av nytt innehåll, och som en nödlösning går man över till att återanvända existerande innehåll. Man plockar fram några av de goda gamla artiklarna och återanvänder dem på förstasidan.

Frågan är: Blir man SEO-mässigt straffad för att man återanvänder gammalt innehåll? Det är ju fortfarande innehåll av hög kvalitet.

Svaret är ja, vilket du kan se i den sist fjärdedelen av grafen. Det är inte någon stor katastrof, men SEO Visibility stagnerar och är jämnt avtagande från den tidpunkt då innehållsproduktionen avstannar.

Smittande verkan

En rolig knorr på slutet på historien är att denna webbsida inte var helt ensam. Den hängde samman med en annan sida i samma bransch med länkar åt bägge håll – ett förhållningssätt som liknar “curated content”. Målet var naturligtvis att dessa sajter ska kunna smitta av sig på varandra.

I nedanstående graf kan du se att webbsajten som är anknuten till den första (visad med grön linje) faktiskt följer webbsajten med originalinnehållet hela vägen upp. Och när innehållsproduktionen avstanna, så avtar SEO Visibility för den anknutna webbsajten också.

SEO og indholdsmarketing

Prova att följa linjerna. Faktiskt finns det många ställen där de har toppar på samma ställen. Det är anmärkningsvärt när man beaktar att sidan som den knutits samman med inte bara var en visitkorts-sajt. Den hade en massa annat innehåll, sin egen produktion av originalinnehåll och <5% länkar mellan de två sajterna.

Vad kan vi lära af detta?

När din chef säger “Vi behöver inte producera så mycket eget nytt innehåll. Vi har redan en massa bra innehåll som vi kan använda”, så visa henne eller honom dessa grafer.